Naast Proof-of Stake en Proof-of-Concept is er nu ook Proof-of-Reputation

Misschien kende je het Proof-of-Stake-algoritme al van het Ethereum-netwerk. Of, als je wat zakelijker ingesteld bent: Proof-of-Concept om met blockchain te beginnen en voordelen voor je bedrijf te creëren. Nu komt daar een nieuwe formule bij: Proof-of-Reputation.

Zo werkt Proof-of-Reputation

Het Proof-of-Reputation-model zorgt ervoor dat applicaties afhankelijk zijn van de reputatie van de deelnemers. Op die manier blijft het netwerk veilig. Dat zit zo: een deelnemer moet een reputatie hebben die goed genoeg is om behoorlijke financiële en markttechnische gevolgen te kunnen dragen als ze het systeem zouden willen omzeilen.

Stel je voor dat een bedrijf probeert om niet eerlijk bezig te zijn: het bedrijf lijdt dan imagoschade en moet ook geld (terug)geven. Grotere bedrijven hebben dan meer te verliezen dan kleine bedrijven: hun hele imago gaat eraan. Kleinere bedrijven hebben minder schade. Een Proof-of-Reputation-systeem trekt dat weer recht.

Reputatie beoordelen

Hoe beoordelen bedrijven elkaar als het gaat om reputatie op de blockchain? Dat gebeurt allereerst met waardebepaling. Hoe meer een bedrijf waard is, hoe groter het financiële risico.

Daarnaast wordt er gekeken naar het merk. Coca Cola en Apple staan bijvoorbeeld erg hoog aangeschreven als merk. Een bedrijf dat werk verricht in kolenmijnen heeft minder reputatie. Toch beoordelen de bedrijven elkaar op de blockchain.

De beoordeling is geen exacte wetenschap. Het gebeurt nog steeds door mensen.

Reputatie is alles

Reputatie is het allerbelangrijkst voor een bedrijf. Een bedrijf dat niet eerlijk handelt lijdt daaronder op verschillende manieren: het raakt geld en omzet kwijt, de waarde van het bedrijf daalt, het merk raakt beschadigt en de public relations verslechteren. Vertrouwen is de baken van ieder succesvol bedrijf. Als een merk eenmaal het vertrouwen van de klant kwijtraakt, kan het jaren duren voordat het merk zich weer een beetje herstelt.

Een goed voorbeeld daarvan is Volkswagen. Ze sjoemelden met de uitstoot van CO2 en toen ze daarmee gepakt werden, kostte het bedrijf dat 25 miljard en zelfs 50% in aandelen. Het merk was beschadigd. De reputatie werd tot het uiterste getest en Volkswagen heeft er een flinke prijs voor betaald. Proof-of-Reputation is afhankelijk van het risico van behoorlijk verlies, om het vertrouwen in het netwerk op te kunnen bouwen. Kortom: bedrijven op het netwerk zijn van elkaar afhankelijk.

Meer veiligheid

Proof-of-Reputation zorgt voor een extra beveiligingslaag. Bijzonder aan Proof-of-Reputation is dat bedrijven samen moeten werken en eerlijk naar elkaar toe moeten blijven. Nog even weer het voorbeeld van Volkswagen. Stel je voor dat Volkswagen samen had gewerkt met Ford, Toyota en nog een paar andere merken. Ford en Toyota testen op het netwerk de uitstoot van Volkswagen en komen erachter dat er iets niet klopt.

Bij het concept van Proof-of-Reputation is er nu een gebrek aan vertrouwen. Volkswagen wordt uit het netwerk gestemd en heeft geen rechten meer. Zo’n risico kan een bedrijf niet nemen, dus kan het binnen dit systeem niet anders dan dat er eerlijk wordt ondernomen.

Tokens

Een voorbeeld van Proof-of-Reputation is GoChain. Dat netwerk beloont merken zelfs met zogenaamde tokens voor het draaien van nodes en het signeren van blocks op het Ethereum netwerk. Dat signeren is nodig om andere bedrijven te ondersteunen. Een block signeren houdt figuurlijk in dat er een stickertje op een bedrijf wordt geplakt met: ‘Jullie zijn goed bezig!’ Alle bedrijven op het netwerk doen dat bij elkaar. Zo blijft het netwerk veilig en vertrouwenswaardig.

De andere voordelen

Wat zijn nu de voordelen van Proof-of-Reputation? Allereerst is het groen. Er is niet veel elektriciteit nodig om de blockchain te beveiligen. Dat scheelt in kosten, zeker tegenover de systemen van Ethereum (daar wordt 12 miljoen per dag aan elektriciteit verbruikt). Daarnaast is het veilig (zie onze eerdere uitleg) en kan het veel sneller werken doordat het geen zware berekeningen nodig heeft. Bijkomend voordeel is dat het hele systeem gedecentraliseerd is.

Er zijn ook zakelijke voordelen: iedere deelnemer weet wie het netwerk beheert en in welke landen de nodes staan die het netwerk draaiend houden. Een bedrijf kan zelf bepalen of het bedrijf de andere bedrijven die de nodes runnen vertrouwt, en of het bedrijf daarmee het netwerk vertrouwt. Als er vertrouwen is, is de kans groter dat er bedrijfsprocessen op gedraaid worden.

Dit zou een opstapje kunnen zijn voor nieuwe manieren om bedrijven samen te laten werken op de publieke blockchain.

X

Toegevoegd aan je winkelwagen